CASUS

YENTL

Nederlands verplicht op de speelplaats?

Een school in Jette kwam in februari onder vuur te liggen omdat ze ‘taalstraffen’ uitdeelde aan leerlingen die geen Nederlands praatten op de speelplaats. Patricia Van Eekenrode, directeur van het Koninklijk Atheneum in Halle, verdedigt de maatregel. Zij is ervan overtuigd dat leerlingen alleen maar Nederlands kunnen leren door de taal consequent te gebruiken

Ik heb geen explecitie mening hierover. Ik begrijp beide kanten van het verhaal. Ik snap het standpunt van de directrice. Zij zegt dat de taal die leerlingen gebruiken op de speelplaats, anders is dan deze tijdens de lessen en dit klopt wel. De taal ie gebruikt wordt op de speelplaats sluit inderdaad beter aan bij de spreektaal van de leerlingen. Het is dus wel een goede oefening om op de speelplaats Nederlands te spreken met de andere leerlingen.

Wel vind ik het een extreme maatregel om leerlingen die geen Nederlands spreken op de speelplaats te straffen. De speeltijd is een tijd om te ontspannen en voor leerlingen die het Nederlands nog niet helemaal onder de knie hebben kan het een erg zware opdracht zijn om ook dan Nederlands te spreken. Bovendien spreken de Nederlandstalige leerlingen ook hun eigen dialect op de speelplaats. Ook zou er uitsluiting kunnen ontstaan, leerlingen zullen zich minder goed voelen over zichzelf wanneer ze hun eigen taal niet kunnen gebruiken om zich te uiten. Je geeft hen het gevoel dat hun taal en dus ook hun eigen persoontje niet thuishoren op de school.

Misschien moeten scholen positiever proberen omgaan met meertaligheid. Je zou bijvoorbeeld een uurtje per week kunnen inzetten om de anderstalige leerlingen hun taal in de verf te laten zetten, hen meer informatie laten geven over hun land van herkomst en vaak voorkomende woorden aanleren aan de Nederlandstalige leerlingen. Zo kun je (als je daar echt op staat, ik ben zelf meer tegenstander) nog steeds het Nederlands verplichten op de speelplaats, maar kun je leerlingen wel het gevoel geven dat hun taal iets waard is.

Ik zie op de andere blogs dat veel leerlingen het moeilijk vinden om een expiciete mening over dit thema te vormen, dat veel leerlingen, net als ik, beide kanten van het verhaal snappen. Diversiteit is dan ook geen simpel thema en er moeten veel keuzes gemaakt worden over wat en wat niet kan en mag. 

LEEN
Ik heb gekozen voor de opinie "Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk".
Ik heb dit gekozen omdat ik zelf nog een kleine broer heb van 11 jaar en ik kan dit erop toepassen.
In het artikel vragen ze zich af of het niet beter is om het huiswerk van de leerlingen af te schaffen. De belangrijkste reden voor hen is dat het de vrije tijd van de gezinnen afneemt en ook simpelweg omdat niet alle ouders tijd hebben om ze te helpen. In het artikel staan 4 tips die ik zal overlopen.
(lichtgrijs is na het lezen van de anderen hun mening)

1) ONTLAST OUDERS VAN HUISWERK
Akkoord: Mijn ouders werken veel. Mijn ouders werken veel en hard. Eenmaal ze dan thuis zijn hebben ze geen tijd om eerst wat te ontspannen want ze moeten boodschappen doen, papierwerk, eten maken,... Dan komt het er nog eens bij dat ze moeten helpen met het huiswerk van mijn broertje. Mijn broertje moet veel doen voor school om zijn punten te behalen, want alleen leren en huiswerk maken vergt heel veel tijd en energie voor hem. Het gevolg is dat mijn ouders zelf nog minder tijd hebben voor zichzelf of om eens iets leuks te doen met het gezin.
Wat ik heb gelezen bij iemand anders zijn blog, is om misschien het huiswerk te laten in plannen door hun ouders zelf. Ze krijgen huiswerk mee voor een maand die de ouders zelf kunnen inplannen. Ik vind persoonlijk een maand wel heel lang en denk dat het voor de leerkracht zelf ook chaotisch zal worden. Wat je wel kan doen is om de maand in te korten naar een week .Dat de ouders zelf mogen inplannen vind ik een goed idee, want zo kunnen ze rekening houden met hun werk, huishouden,... waar ook al veel tijd inkuipt.

2) HUISWERK VERGROOT DE ACHTERSTAND
Akkoord: Mijn broertje moest van het CLB na school nog oefeningen gaan maken in het Revalidatie Centrum zodat hij meekon met de leerstof. Dit was één keer in de week. Mij ouders moesten mijn broertje de rest van de week zelf helpen om alles bij te kunnen houden. Als er ouders zijn die daar geen tijd voor hebben zal hun kind inderdaad achterop geraken en niet meer mee zijn met de leerstof waardoor ze het nog moeilijker zullen krijgen.
Ik heb tijdens het invullen van de casus niet echt rekening gehouden met de sterke leerlingen. Ik heb een blog bekeken waar er staan dat huiswerk voor die leerlingen ook kan zorgen voor negativiteit, waar ik niet had bij stilgestaan. Zo kunnen die leerlingen zich eenzaam voelen omdat zij hun huiswerk alleen moeten maken omdat hun ouders er toch vanuit gaan dat hun kind dat wel alleen kan. Als ik er dieper over nadenk, zal het kind volgens mij een druk gaan voelen op te presteren. "Sterke leerlingen moeten goeie punten behalen".

3) HUISWERK VEROORZAAKT STRESS EN FRUSTRATIES
Akkoord: Als mijn broertje iets niet begreep en mijn ouders moesten het voor de zoveelste keer uitleggen, zag je dat hij gedemotiveerd geraakte en dat mijn ouders wat moedeloos werden omdat ze niet wisten hoe het anders uit te leggen. Als ik dan ook kijk naar mijzelf en mijn ouders vroegen mij op, was ik helemaal gestresseerd. Ik was bang dat ik veel niet ging weten en dat mijn ouders dan boos gingen zijn en zeggen dat ik niet goed had geleerd. Het zelfde geldt voor het huiswerk.
De persoon van de andere blog was ook akkoord, maar zij had een andere reden dat ik. Bij mij gaat het over frustraties en stress omdat kind moet samenwerken met de ouders, bij de andere blog was het net omgekeerd. Daar was het net omdat de leerling net liever alleen werkte en ze niet wou dat de ouders meehielpen. Dat veroorzaakte frustraties bij de ouders omdat ze  niet goed wisten of hun kind het wel goed ging doen op de toetsen ook.

4) HOU HUISWERK OP SCHOOL
Niet akkoord: Ik vind het wel ook nog steeds belangrijk dat de ouders de mogelijkheid hebben om hun kinderen te helpen met hun huiswerk. Ze kunnen misschien de hoeveelheid aanpassen, maar het is volgens mij niet mogelijk om al het huiswerk op school te maken.
De anderen gaan wel akkoord met deze tip. Ik begrijp wel waarom dat ze akkoord zijn gegaan, zodat het gezin zelf meer tijd heeft voor elkaar en omdat de bovenstaande tips hier ook een rol in spelen. Maar ik vind toch dat leerlingen wel iets van huiswerk moeten maken thuis. Door het lezen van de andere bloggen heb ik nog een ander alternatief gevormd. Misschien moeten ze het huiswerk veranderen naar de naam oefeningen. Die staan niet op punten maar worden wel klassikaal in de klas verbeteren en is er minder prestatiedruk. Het huiswerk dat op punten staat moeten ze dan misschien inderdaad op school maken en zo kan de juf zelf de leerlingen helpen waar nodig en dan ben je als leerkracht ook zeker dat de ouders niets fout uitleggen.

BRONNEN:
- Nederlands verplicht op de speelplaats? (2012, maart). Geraadpleegd op 07 januari 2018, op https://www.klasse.be/archief/nederlands-verplicht-op-de-speelplaats/
- Beerens, N. (2015, 14 juli). Huiswerk afschaffen. Klasse. Geraadpleegd op 24 december 2017, van https://www.klasse.be/3609/

Reacties

Populaire posts